arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۷ بهمن ۱۴۰۲؛ از ردصلاحیت همه رقبای  رئیسی در انتخابات خبرگان تا مصوبه مجلس برای گرفتن یک مالیات جدید از همه مردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

افزایش ۲.۶ درصدی تورم در دی ماه
در دی ماه شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ۲۲۲.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۸.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳.۶ درصد افزایش داشته است.  تورم نقطه‌ای گوشت قرمز با ۹۸/۳ درصد، صدرنشین شد و تورم نقطه‌ای ماهی به ۶۵/۵ درصد و در کل تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به ۳۸/۹ درصد رسید.

واکنش معاون رئیسی به گروه ایرانی زنان دف زن در بازی جام ملت‌های آسیا
انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در واکنش به گروه ایرانی زنان دف زن در بازی جام ملت‌های آسیا در صفحه شخصی خود در توئیتر سابق (ایکس) اظهارداشت: گذشت آن زمانی که زن ایرانی را طعمه و وسیله لهو و لعب قرار می‌دادند. او خاطر نشان کرد: باید با کسانی که تلاش می‌کنند زن ایرانی را در قالب‌های غیر واقعی و مضامین سخیف به دنیا معرفی کنند، برخورد شود؛ هرچند که وزارت ورزش اعلام کرده که از این امر بی‌اطلاع بوده و اعتراض خود را اعلام کرده است، ولی کافی نیست. 

ردصلاحیت همه رقبای  رئیسی در انتخابات خبرگان
دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی تصریح کرد: طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان جنوبی، صلاحیت یک نفر تایید شده است. وی افزود: یک نفر از ثبت نام کنندگان انصراف داده لذا پرونده وی مورد بررسی شورای نگهبان قرار نگرفته است. 

محدودیت در رشته‌های دانشگاهی مربوط به «فناوری حساس» در کانادا برای اتباع چند کشور از جمله ایران
دولت کانادا اخیرا سیاست جدیدی درباره تامین مالی تحقیقات در زمینه «فناوری‌های حساس» اعلام کرده که نگرانی‌هایی در جامعه آکادمیک در ایران برانگیخته است. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی تصور کردند این قانون به معنای تحریم دانشجو‌های دانشگاه‌های ایران است. بر اساس این تصمیم، اگر موسسات آموزشی و دانشگاه‌های کانادایی برای انجام تحقیق روی «فناوری‌های حساس» با بعضی موسسات چینی، ایرانی و روسی در ارتباط باشند، از وام دولتی محروم خواهند شد. 

امام جمعه کرج: رد صلاحیت برخی افراد شور انتخاباتی ایجاد می‌کند
حسینی همدانی، امام جمعه کرج گفت: عده‌ای القا می‌کنند که اگر فلان شخص تأیید نشود مشارکت در انتخابات کاهش می‌یابد، بر خلاف تصور آن‌ها تأیید نشدن برخی افراد امید آفرین است و شور انتخاباتی ایجاد می‌کند. 

فرونشست زمین در تهران؛ اتوبوس‌های شرکت واحد تغییر مسیر دادند
روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد؛ در پی فرونشست زمین در خیابان کارگر حدفاصل میدان قزوین تا چهارراه لشگر، تمامی خطوط عبوری از این مقطع تا اطلاع ثانوی از مسیر جایگزین تردد خواهند کرد. 

شمارش معکوس برای آغاز سفر شبیه‌سازی شده به مریخ؛ یک دانشمند ایرانی هم در این ماموریت حضور دارد
سازمان فضایی آمریکا، ناسا اعلام کرد یک گروه چهار نفره از دانشمندان و فضانوردان از روز جمعه ۲۶ ژانویه برای شرکت در سفری شبیه‌سازی شده به مریخ، راهی یک زیستگاه در مرکز فضایی جانسون در هیوستون می‌شوند. کامک عبادی دانشمند و فضانورد ایرانی، یکی از چهار عضو این گروه است که در کنار آبیشک باگات، سوزان هیلبیگ و آریانا لوتسیچ روز جمعه ۲۶ ژانویه وارد تاسیسات زمینی خواهند شد تا در طول ماموریت شبیه‌سازی شده به سیاره سرخ، به مدت ۴۵ روز مانند فضانوردان مریخ، زندگی و کار کنند. 

۴۰ بیمارستان تهران اخطاریه ایمنی دریافت کرده اند
مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران گفت: به حدود ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی بزرگ مثل بیمارستان امام خمینی و شریعتی که در سطح منطقه هستند، هشدار داده ایم؛ هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده و با مسوولان آنها جلسات متعددی برای حل مشکلات شان برگزار کرده ایم. 

واکنش آمریکا به ادعای «هشدار اطلاعاتی به تهران در حادثه تروریستی کرمان»
خبرنگاری از معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا به ایران در مورد حملات کرمان هشدار داده بود، آیا این به معنی همکاری اطلاعاتی آمریکا و سپاه است؟ ودانت پاتل پاسخ داد: اظهار نظر و ارزیابی عمومی در این زمینه ندارم. بر اساس اطلاعات ما حمله تروریستی کرمان تمام ویژگی‌های یک حمله از سوی داعش را داشت و ما می‌خواهیم همدردی خود را با مردم ایران تکرار کنیم. 

امام جمعه اردبیل: آمریکا به دولت چین برای وساطت با ایران متوسل شده است
آیت الله سید حسن عاملی، خطیب جمعه اردبیل گفت: آمریکا بعد از حمله نظامی به یمن فوراً فهمید که حریف انصارالله نمی‌شود. جنگ غزه پرده از خیلی از واقعیات برداشت یکی از آن‌ها شکسته شدن هیمنه نظامی آمریکا و اسرائیل بود. 

مصوبه مجلس برای گرفتن یک مالیات جدید از همه مردم
 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه رای داد بند ج تبصره ۶، که بر اساس آن اگر جمع واریزی به حساب شخصی و غیر تجاری اشخاص حقیقی در هر ماه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بیشتر باشد مشمول مالیات خواهند شد.  وی در ادامه گفت: صاحب حساب اگر اعتراضی داشت باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و ثابت کند این درآمد نبوده است.

با این حقوق نیمی از مایحتاج خانواده را نمی‌توانند بدهند
آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حقوق امروز برای کارگران کفاف زندگی را نمی‌دهد، تصریح کرد: ۲۰ درصد افزایش حقوق کارگری مورد تصویب برای سال آینده هم در مقابل تورم ۴۰ تا ۴۵ درصد کارگشا و چاره ساز نیست، با این حقوق نیمی از مایحتاج خانواده را نمی‌توانند بدهند و تورم بالا برای کشور مهلک است. 

سنتکام: ناوشکن آمریکایی موشک «حوثی‌ها» را ساقط کرد
سنتکام اعلام کرد ناوشکن آمریکایی موشک حوثی‌ها را با موفقیت ساقط کرد و این حمله موشکی تلفات جانی یا خسارت مالی به بار نیاورده است.به گفته سنتکام، «حوثی‌ها» حوالی ساعت یک و نیم بعد از ظهر به وقت محلی از مناطق تحت کنترل خود در یمن اقدام به شلیک یک موشک بالستیک ضد کشتی به ناوشکن یو‌اس‌اس کارنی در خلیج عدن کردند. 

واکنش سایت برادر داماد رئیسی به «بی‌رقیب بودن رئیسی در خراسان جنوبی»
رجانیوز، سایت  برادر داماد رئیسی نوشت: رسانه‌های اصلاح‌طلب با اعلام اینکه رییسی تنهای کاندیدای تایید صلاحیت شده مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی است، طوری وانمود می‌کنند که گویی شورای نگهبان تعمدا چنین کاری کرده تا رییس‌جمهور بی‌رقیب باشد. اما بررسی حوزه‌های انتخابیه مختلف نشان می‌دهد که این موضوع به استان خراسان جنوبی اختصاص ندارد و در برخی حوزه‌های انتخابیه نیز چنین اتفاقی افتاده است. 

تلاش ۲۵۰ آرایشگر «خدامحور ظهورساز» برای ترویج سبک آرایشگری اسلامی با برداشت ناخن کاشته شده و از بین بردن تتو
فارس نوشت: مدیر گروه آرایشگران خدامحور می‌گوید: «همین‌که در کانال گروه اعلام کردیم آرایشگران خدامحور آمادگی دارند کار برداشت کاشت ناخن را به صورت رایگان انجام دهند،سیل پیام‌ها به طرفمان سرازیر شد. اغلب پیام‌ها،تشکر بود از اینکه حکم شرعی کاشت ناخن را توضیح داده بودیم!حتی بعضی آرایشگران هم، از حکم شرعی کاشت ناخن،بی‌خبر بودند...» 

بازداشت ۷۲ نفر از یک شرکت تبلیغاتی
سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد:  در این زمینه تعداد ۷۲ نفر دستگیر و صفحات اینستاگرامی با تعداد دنبال کننده قریب به ۲۷ میلیون نفر مسدود شد.  شرکت مذکور علاوه بر تولید و انتشار محتوای تبلیغاتی غیراخلاقی در بستر اینستاگرام با برگزاری انواع پارتی‌های مختلط و هنجارشکنانه از جمله استخر پارتی و انتشار آن در فضای مجازی به نوعی اشاعه فساد و فحشاء به صورت سیستماتیک، تبلیغ زندگی تجملی و غربی، ترویج کشف حجاب و حیا زدایی نیز صورت می‌گرفته است. 

نیرو‌های مسلح یمن: یک کشتی انگلیسی را در خلیج عدن هدف قرار دادیم
در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده است که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در پاسخ به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن نفتکش انگلیسی با نام مارلین لوندا را با موشک‌های ضد کشتی در خلیج عدن هدف قرار دادیم. در ادامه این بیانیه آمده است که موشک‌ها به هدف اصابت کرده و باعث آتش سوزی در کشتی مذکور شده است. 

نظرات بینندگان